Oktatott táncok
Rumba
Maga a rumba szó bulit jelent.
Különböző formája és kifejezése van, de mindegyik a szórakozást hivatott szolgálni, és amelyben a zene és a tánc szorosan összefügg.
Főként városokban, azok külterületein volt jellemző. A zenészek ütősökből, szólistákból és a kórusokból áll. Hogy párban vagy szólóban táncolják, az a rumba fajtájától függ.
Az éneklés meghatározó elem ebben a műfajban.
Eleinte botokkal és kanalakkal ütöttek bármilyen tárgyat, mint pl. fiók, üveg, asztal... Később ezeket felváltotta a cajon, conga, clave.
A rumba az ének és a tánc révén a mindennapi élet valamilyen eseményét meséli el.
Kifejezik az ügyességet, a kacérkodást és a csábítást.
Guaguancó
A guaguancó-ban a flört, az udvarlás, a jókedv, és az erotika érvényesül. Párban táncolják, egymás mellett, teljesen spontán és rögtönzött kommunikációban.
A nő a tánc során folyamatosan kacérkodik a férfival és provokálja, miközben figyel a mozdulataira, hogy megakadályozza a vacunao elemeket ("oltás" magyarul), amely a guaguancó lényege. Mozdulataival próbálja azt elkerülni.
A férfi kendővel a kezében, állandóan keresi a partnerét, játszik vele és megtéveszti, azzal a céllal, hogy vacunao-t tudjon adni. Ez egy játék a férfi és nő között, amely megmutatja a nőnek, hogy a partnere mennyire gyors és ügyes. A vacunao-t a férfi, bármely testrészével, vagy a zsebkendőjével is csinálhatja.
A tánc lassú, nyugodt, már már szertartásos. Csak szerepjátszás, hiszen nem valósul meg a vacunao (ami az erotika szimbóluma). Főleg az idősek táncolják.
A columbia a guaguancóval együtt az egyik legnépszerűbb tánc. Férfiak tánca hangszerek előtt, amely megmutatja a kreativitás, az improvizáció képességét.
A táncos beépíthet mindenféle játékos és akrobatikus elemet a táncba. Pl. egy pohár vízzel, vagy egy tányérra rakott meggyújott gyertyával a fején táncol, ami nagy ügyességet, koncentrációt és egyensúlyt igényel, mert mindkét esetben bármilyen mozgást elvégezhet a lábával, de a törzsnek, a nyaknak és a fejnek egyenesnek kell maradnia.
De használnak még egyéb tárgyakat is, mint pl. üveget, késeket, kendőt. Egyfajta versengés a férfiak között táncban megjelenítve, ki milyen ügyes, spontán és kreatív.
A jiribilla a columbia egyik változata, amikor a férfi zsebkendővel a kezeiben táncol. Jellemző rá a szabad és gyors mozgás, és az improvizáció.
Aki beszél minderről: José Rey a Salsa Tropical tánciskola alapítója (kubai táncos, tánctanár, koreográfus, dj)
A rumba elemeket használjuk a casino-ban, ha a zene azt megkívánja. Nem kötelező jelleggel, de ez mindenképpen színesíti a táncot. A mai divatos timba zenében nemcsak a son clave ritmusa az alap, de jellemzően sok szám születik, amelyben rumba ritmus van.
A férfi mozgása, kar és lábtechnikai elemei is a rumbából jönnek.
A kubai rumbát, az Unesco a világ szellemi kulturális örökség részének nyilvánította 2016-ban.
Kinyilatkoztatták, hogy a rumba kubai, mind a zenéje, mind a mozgása, tánca!
Afrikai gyökerekkel rendelkezik, mely a karibi kultúra és a spanyol flamenco jellegzetes elemeivel van ötvözve.
A rumba, Havana és Matanzas szegény negyedeiben alakult ki, főleg az afrikai rabszolgák körében lett nagyon népszerű. Miután elkezdett terjedni az egész országban, lassan egy fontos szimbóluma lett a kirekesztett, szegény kubai rétegek közösségének, és identitásuk megtartásának.
Ez a kubai kulturális örökség része. A rumba nem csak tánc, de verbális- és mozgásforma egyaránt, ezek kommunikációja együtt: ének, mozgás, taps, tánc, és egy speciális testbeszéd. Az ütőhangszerek (háztartási eszközök, munkaeszközök) elválaszthatatlan részei a rumbának. A rumba zene interaktív kapcsolatban van a közönséggel, olyan atmoszférát teremt a hangulat, ének, zene, tánc együtt, hogy túllép mindenféle társadalmi, etnikai különbségen.
A rumba generációról generációra száll, családon belül, a szomszédok között terjed, él tovább!